sâmbătă, 3 octombrie 2015

Puţină istorie

Am în lucru câteva recenzii, însă acestea nu au ajuns încă la forma care să mă mulţumească suficient încât să le dau drumul în lume.
Lucrând la ele mi-a venit ideea de a face o mică observaţie: când discut cu alţii despre literatura poliţistă autohtonă, în mod aproape inevitabil primul nume pomenit este Rodica Ojog-Braşoveanu.
Total de acord, şi pe bună dreptate, aş spune. Ce nu e chiar corect este că, tot aproape inevitabil, în discuţie nu urmează şi alte nume. Poate că diferenţa de vârstă dintre mine şi interlocutori este un factor important, şi într-o oarecare măsură chiar sper ca aceasta să fie explicaţia.
Însă eu am crescut, din punct de vedere literar, într-o perioadă în care scriitorii existenţi acum pe piaţă şi disponibili într-un număr impresionant (mă refer în mod special la autorii străini) erau fie necunoscuţi, fie dificil de găsit. Îmi aduc aminte, desigur, de colecţia Enigma, care oferea spre lectură nume consacrate precum Chandler, Simenon, Cheney sau Christie.
Dar... Puteam citi - şi am şi făcut-o - Horia Tecuceanu, Olimpian Ungherea, Haralamb Zincă, Petre Sălcudeanu, chiar şi Vlad Muşatescu poate fi inclus aici, Traian Tandin, Paul Ştefănescu (adevărat, cu volume despre medicină legală, însă cu multe cazuri reale prezentate pe larg)... Sunt convins că am scăpat alte câteva nume.
Consider că şi aceşti autori merită să fie coborâţi din pod şi şterşi de praf din când în când. Pentru că datorită lor generaţiile mai vechi au prins gustul literaturii poliţiste, şi pentru că generaţiile mai noi ar putea avea surprize plăcute.
Şi combat, în încheiere, principalul contra-argument pe care l-am auzit până acum: "Nu vreau să citesc cărţi cu miliţieni şi securişti." Cărţile de factură poliţistă nu au pus accent pe politica vremii. Iar miliţienii şi securiştii care sunt eroii din aceste romane îşi fac pur şi simplu treaba, la fel ca detectivii, agenţii, comisarii ori poliţiştii din alte ţări şi alte regimuri. Faptul că maiorul Cristescu era miliţian, nu poliţist, nu a împiedicat lumea să nu îndrăgească şi să savureze romanele cu Melania Lupu, nu-i aşa?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu